تحلیل و مقایسه مواد پلی اتیلن قالب گیری دورانی HD3030UA و HD3840UA

 

شرح کلی :

HD3840UA

کوپلیمر پلی اتیلن با چگالی بالا حاوی بوتن-1  (C4) به عنوان کومونومر می باشد.

برای استفاده در قالب گیری چرخشی مناسب می باشد.

 ویژگی های HD3840UA : استحکام ضربه خوب، قالب گیری آسان، تثبیت UV، سفیدی خوب، پوشش سطح عالی، این درجه دارای تاییدیه تماس با مواد غذایی است.

کاربردها : اقلام قالب‌گیری شده روتو، مخازن سپتیک، مخازن بازیافت.

  HD3030UA

 کوپلیمر پلی اتیلن با چگالی بالا حاوی بوتن-1  (C4) به عنوان کومونومر می باشد.

برای استفاده در قالب گیری چرخشی مناسب می باشد.

ویژگی های HD3030UA : استحکام ضربه خوب، قالب گیری آسان، تثبیت UV، سفیدی خوب، سطح یکنواخت.

مزایای  HD3030UA:

*  استحکام در برابر ضربه خوب

*  ESCR ( تحمل تنش های محیطی)خوب

کاربرد ها : اقلام قالب‌گیری شده روتو، مخازن سپتیک کوچک (حداکثر 500 لیتر)، مخازن بازیافت کوچک (حداکثر 500 لیتر)، اسباب‌بازی‌ها، علائم هشدار ترافیک، قایق‌های تفریحی.

توجه : هر دو محصول در محدوده چگالی MDPE قرار می گیرد. با این حال، به منظور رعایت روش نامگذاری مجوز کارخانه پلی اتیلن INEOS)) این درجه به عنوان HDPE تعیین می شود در حالی که می توان آن را با عنوان MDPE نیز معرفی کرد.

تحلیل و بررسی :

 نرخ جریان مذاب و دانسیته : محصول 3030 به مقدار 1g/10min دارای mfi کمتر می باشد که به معنی جرم مولکولی بالاتر نسبت به 3840 می باشد ، و به موجب آن میتواند تاثیر مثبتی بر استحکام و دوام شکل پذیری بگذارد. اما گرانروی پاینتری خواهد داشت و قطعا فرآیند پذیری سخت تر خواهد شد .

اما از طرفی دانسیته محصول 3030 حدود  0.008 gr/cm3 کمتر می باشد و می تواند تاثیر مثبت mfi را خنثی کند .

YELLOWNESS INDEX ( شاخص زردی ) :  این شاخص هر چه منفی تر باشد میزان زردی محصول کمتر می باشد ، در اینجا شاخص هر دو -1 می باشد و تفاوتی مشاهده نمی شود.

WHITENESS INDEX ( شاخص سفیدی ) :  این شاخص هر چه مثبت تر باشد میزان سفیدی محصول بیشتر می باشد ، در اینجا شاخص محصول 3840 به میزان 5  واحد نسبت به محصول 3030 سفیدتر می باشد. در نتیجه محصول 3030 در این شاخص ضعیفتر می باشد .

VICAT SOFTENING POINT  ( نقطه نرم شوندگی ) : محصول 3030 حدود 5 درجه سانتی گراد زودتر به دمای نرم شوندگی می رسد ، اما با توجه به بالا بودن رنج دما، با توجه به جدول بالا می توان گفت تفاوت چندانی در رنج دمای نقطه نرم شوندگی مشاهده نمی شود.

  TENSILE STRESS AT YEILD ( تنش تسلیم ) : محصول 3030 به میزان 3 MPA تنش تسلیم کمتری نسبت به محصول 3840 دارا می باشد. در نتیجه محصول 3840 قویتر می باشد و دیرتر شروع به کشش می کند.

  ELONGATION AT BREAK ( ازدیاد طول در نقطه شکست ) : محصول 3030 به میزان 800 درصد از طول اولیه تا نقطه پارگی را تحمل می کند و محصول 3840 به میزان 900 درصد. در نتیجه در این شاخص محصول 3840 قوی تر می باشد.

 ESCR ( مقاومت در برابر تنش های محیطی ) : محصول 3030 دو برابر محصول 3840 در برابر تنش های محیطی مقاوم می باشد . در نتیجه محصول 3030 در این شاخص تفاوت چشمگیری دارد.

 FLEXURAL MODULUS ( مقاومت خمشی ) : محصول 3030 در 600 MPA دچار خمش شده و محصول 3840 در 650 MPA . در نتیجه محصول 3840 دارای مقاومت  خمشی بهتری می باشد.

 CHARPY IMPACT ( مقاومت ضربه ای ) : مقاومت ضربه ای محصول 3030 به میزان 42 KJ/M2 بیشتر می باشد و تفاوت چشمگیری دارد که اصلی ترین دلیل آن افزایش درصد مصرف کوپلیمر بوتن می باشد، که خواص شبکه ای بیشتر به محصول نهایی می دهد . در نتیجه در این شاخص محصول 3030 بسیار قوی تر می باشد.

نتیجه کلی :

با توجه به بررسی های صورت گرفته در متغییر های بالا میتوان مشاهده کرد که هر محصول خواص خاص خود را داشته و در ضمینه خواست خود می تواند کاربردی باشد، لذا به متن قید شده توسط واحد پتروشیمی تبریز در برگ اطلاعات مواد به شرح زیر استناد می گردد :

(همه داده های ذکر شده در بالا مقادیر کمی می باشند و به عنوان مشخصات واقعی تلقی نمی شوند. کاربران باید نتایج را با آزمایش های خود تأیید نماییند.

نیاز به آزمایش مواد به صورت عملی و بررسی و تحلیل نتایج می باشد. اما به صورت کلی از نظر تئوری در محصول 3030 می توان بهبود خواص ضربه پذیری و از طرفی کاهش خواص خمشی و الاستیسیته را مشاهده نمود

تماس با ما

واتس آپ واحد فروش

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

اینستاگرام ما را دنبال کنید

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها